Wederkerigheid in verkoop werkt

Wederkerigheid in verkoop

Als je eerst iets geeft, krijg je later iets terug

Wederkerigheid in verkoop? Wat is dat nou eigenlijk precies? Winkels maken er niet zelden gebruik van om de klant te beïnvloeden om de aankoop niet online maar in een echte winkel te doen. Je zou wederkerigheid kunnen omschrijven als ‘dat wat je geef, is dat wat je terug krijgt’. Nog concreter en herkenbaar: als jij iets doet voor iemand anders, dan voelt die ander zich vaak min of meer verplicht iets voor jou terug te doen. Komt je buurman aan het einde van de maand geld te kort en geef je hem honderd euro, dan hoop je – en ga je er min of meer ook van uit- dat hij jou ook zal helpen als jij in eenzelfde soort situatie komt.

Het wederkerigheidsprincipe werkt zeer krachtig en creëert volgzaamheid bij potentiele klanten.

Gratis kaas en worst

Van dit principe van wederkerigheid wordt anno 2018 nog steeds gebruik gemaakt. Bijvoorbeeld door wederkerigheid in verkoop. Je hebt er vast zelf ook wel eens mee te maken gehad. Als voorbeeld; in winkels zie je wel eens stukjes kaas of worst liggen, etenswaren die je gratis mag proeven. Dat doen winkeliers niet voor niets en zeker niet alleen om je iets lekkers aan te bieden tijdens het winkelen. Uit onderzoek is gebleken is dat mensen eerder die kaas of worst kopen als ze eerst een gratis stukje hebben mogen proeven.

Het gezegde luidt niet voor niets; wie goed doet wie goed ontmoet!

Fysiek en online

Ander voorbeeld: het handgeschreven briefje of kaartje dat je wel eens – niet heel vaak overigens- krijgt als je iets gekocht hebt. Dit gebeurt zowel in fysieke winkels als ook in de online webshop. Met wederkerigheid trek je de klanten aan die je wiltOok dan gaat het principe van wederkerigheid in verkoop in werking. Het blijkt namelijk zo te zijn dat de moeite die door de winkelier genomen wordt om dat briefje te maken, zich uitbetaalt in het feit dat de klanten vaker producten bij die winkels aanschaffen.

Concurrenten

Wederkerigheid is ook een middel dat door fysieke winkels ingezet wordt in de strijd tegen de online concurrenten. Het gebeurt vaak dat mensen op internet zoeken naar een product en dat product in de fysieke winkel nog even ‘in het echt’ willen zien. Pas als de medewerker van de fysieke winkel er in slaagt gebruik te maken van het principe van wederkerigheid – door de kijker bijvoorbeeld iets te geven of hem of haar een dienst te verlenen- kan de klant alsnog besluiten het product dat online iets goedkoper is alsnog in de fysieke winkel aan te schaffen.

Mensen voelen zich verplicht om anderen terug te geven wat aan hen is gegeven. Denk aan het boemerangeffect. Wederkerigheid wordt geactiveerd door een gift en concessies. Daarnaast kun je het versterken door het significant, persoonlijk en onverwachts te maken!

Wil je meer weten over wederkerigheid in verkoop?

Heb je interesse in de mogelijkheden van wederkerigheid in jouw business? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op.

Trainingscoach voorziet in diverse mogelijkheden om je meer inzicht te geven.

WIL JE EEN ORIËNTEREND GESPREK? Klik op de link, vul je gegevens in en wij nemen contact met je op. Ja, ik wil een oriënterend gesprek, klik hier >>>


Wil je regelmatig onze artikelen blijven ontvangen die jou informeren, motiveren en inspireren? Klik dan op onderstaande button!

Want bedenk; informatie + motivatie = Inspiratie!

Meld je direct aan!


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *