Effectief communiceren

Effectief communiceren

Sta versteld van de voordelen van effectief communiceren

Effectief communiceren klinkt bijna alsof het instinctief moet zijn. Echter, in realiteit loopt onze communicatie vaak anders. Als we praten met anderen, ontstaan ​​er vaak misverstanden, frustraties en conflicten. Dit kan problemen veroorzaken in onze relaties, thuis of op het werk. Effectieve communicatie gaat over meer dan alleen het uitwisselen van informatie. Het gaat over het begrijpen van de emotie en intenties achter de informatie. Naast dat je een boodschap duidelijk kunt overbrengen, moet je ook luisteren op een manier die de volle betekenis krijgt van wat er gezegd wordt en de ander het gevoel heeft gehoord en begrepen te worden. Hieronder de vijf voordelen van effectief communiceren.

1: Het zorgt voor een sterk team

Effectieve communicatie kan collega’s doen versmelten. Als je als collega’s met elkaar spreekt tijdens het werk, is dat een belangrijke stap in de richting van een goed team. Bovendien zullen mensen die ernaar uitkijken om met hun collega’s te praten, enthousiaster zijn om te komen werken. En als je weet dat je met je baas over problemen kunt praten en dat je baas ook echt luistert, dan voel je je verbonden met het bedrijf waar je werkt. Simpelweg gezegd: een goede communicatie bouwt teams op en verhoogt de loyaliteit van medewerkers.

2: Het maakt dingen duidelijker

Verwarrende instructies en onduidelijke richtlijnen brengen niemand een voordeel. Bij het communiceren met werknemers moeten managers dan ook duidelijk zijn over wat ze willen en verwachten. Om het even hoe de communicatie verloopt, als werknemers hun taken en verantwoordelijkheden begrijpen, verloopt alles vloeiender.

3: Het beheerst diversiteit

Met een mengeling van nationaliteiten, geslachten of geloofsovertuigingen op het werk, is het gemakkelijk om per ongeluk elkaar te beledigen. Bijvoorbeeld, als de regels voor een promotie niet duidelijk zijn, kunnen medewerkers zich gediscrimineerd voelen. Een beleid dat duidelijk beschrijft hoe het bedrijf beloningen toepast en verkeerd gedrag bestraft, kan veel zaken op orde brengen en houden. Duidelijke richtlijnen die aangeven hoe werknemers elkaar moeten behandelen, helpen ongewenst conflicten te voorkomen.

4: Gaat om met problemen

Slechte communicatie veroorzaakt allerlei problemen. Twee werknemers ontvangen tegenstrijdige instructies. HR geeft een waarschuwing zonder te weten wat de echte problemen zijn. Een supervisor reageert niet op vragen of vermijdt het bespreken van werknemersaangelegenheden. Dit zijn allemaal voorbeelden van een slechte communicatie. Goede communicatievaardigheden kunnen de problemen oplossen of voorkomen dat problemen zich in de eerste plaats gaan ontwikkelen.

Effectief communiceren schept duidelijkheid

5: Overleeft een ramp

Werknemers zullen nerveus worden als zich een moeilijke situatie voordoet op de werkvloer. Zullen ze nog een salaris hebben? Hoelang moeten ze wachten voordat ze van het schip springen? Als het bedrijfsmanagement niet duidelijk communiceert over de situatie, kan dit het vertrouwen van de werknemers in het bedrijf schaden. Eerlijk praten over de situatie kan hun vertrouwen versterken. Onthoud dat de beste bedrijven niet wachten tot het noodlot toeslaat. Als het management altijd open en eerlijk heeft gecommuniceerd, zal het bedrijf een waardevol reservoir van vertrouwen hebben opgebouwd om rampen te overleven.

Meer lezen over effectief communiceren? Kijk hier verder >>>


Wil je regelmatig onze artikelen blijven ontvangen die jou informeren, motiveren en inspireren? Klik dan op onderstaande button!

Want bedenk; informatie + motivatie = Inspiratie!

Meld je direct aan!


0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *