Coaching on the job
Coaching on the job; een effectieve manier van training
Onze buitengewoon intensieve training en persoonlijke wijze van werken aan de doorontwikkeling van kwaliteiten en vaardigheden wordt ook wel coaching on the job genoemd. Onze begeleiding- de coaching dus- vindt plaats op de werkplek zelf. De coach zal aanwezig zijn bij relevante verkoopgesprekken, presentaties, meetings en andere werkzaamheden die belangrijk zijn bij het functioneren van verkopers binnen een verkooporganisatie.
Functioneren en dynamiek
De op de werkplek aanwezige coach let met name dus op het functioneren van de verkopers maar ook op de binnen de werkkring heersende dynamiek. Ook de omgang met klanten, collega’s en leidinggevenden wordt goed geobserveerd. De coach geeft vervolgens feedback op zijn bevindingen en geeft valkuilen aan. Het biedt verkopers zelfinzicht aan de hand van tips. Door begeleiding van de coach kunnen bepaalde processen sterk verbeterd worden.
Reflectieve vermogen
Door deze manier van begeleiding wordt het reflectieve vermogen van de verkopers op de eigen manier van handelen nadrukkelijk versterkt. Achterliggende gedachte is dat de opgedane inzichten de bereidheid tot doorontwikkeling stimuleren. Door naar aanleiding van de aanwijzingen van de coach effectiever gedrag te vertonen, worden de prestaties verbeterd. Oplossingsgericht denken en handelen is een ander kenmerk van de resultaten van deze intensieve manier van begeleiding.
Uiteraard is er sprake van interactie tussen verkopers en coach. In negen van de tien gevallen helpt de feedback die gegeven wordt snel en op effectieve wijze. Ook worden reflectievragen gesteld. Er wordt getracht inzicht te krijgen in de eigen werkwijze en het leren van b.v. tegenwerpingen op de juiste wijze te pareren.
Effectiever leren werken
Voor het coachingstraject worden nadrukkelijk doelen gesteld. Tevens worden ook verwachtingen en intenties uitgesproken. Voor het formuleren van de doelen kan de coach gebruik maken van een aantal verschillende modellen. Vanwege het feit dat zeker binnen verkooporganisaties innovaties aan de orde van de dag zijn, maken vooral verkopers en het management gebruik van coaching on the job. De verkopers en managers delen daarna hun opgedane kennis weer met de andere verkoopmedewerkers binnen de organisatie.
Coaching on the job helpt ook bij verkopers die chronisch tijdgebrek ervaren. Daarnaast willen zij vaak beter leren omgaan met stress en vervolgens de hedendaagse informatie beter beheersen. Dit sluit perfect aan op de wens van heel veel verkopers om effectiever te leren werken. Dat deze effectieve manier van coaching op de werkplek zelf plaatsvindt, biedt voordelen. De coach krijgt zo een veel beter inzicht in de gedragingen en kan dus ook sneller aan de slag met de valkuilen.
Wil jij meer weten over coaching on the job?
Trainingscoach voorziet in diverse mogelijkheden om je meer inzicht te geven.
WIL JE EEN ORIËNTEREND GESPREK? Klik op de link, vul je gegevens in en wij nemen contact met je op. Ja, ik wil een oriënterend gesprek, klik hier >>>
Wil je regelmatig onze artikelen blijven ontvangen die jou informeren, motiveren en inspireren? Klik dan op onderstaande button!
Want bedenk; informatie + motivatie = Inspiratie!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!