Waarom netwerkmarketing?
De kracht van netwerkmarketing
De term netwerkmarketing wordt vaak gebruikt. Wat dit eigenlijk precies is, weten echter niet heel veel mensen. Netwerkmarketing is een oud promotiemiddel, dat kennelijk nog niets aan kracht heeft ingeboet. Het is in elk geval hard werken, investeren in mensen en in tijd om daar pas later eventueel de vrijheid en financiële vruchten van te plukken. In feite is deze wijze van marketing niets meer dan je product zonder te veel tussenstappen en met behulp van consultants en distributeurs (in plaats van de klein- en groothandelaar) aanbieden aan de eindgebruiker.
Goedkoper
Het voordeel van netwerkmarketing is het omzeilen van de klein- en groothandelaren. Dat scheelt behoorlijk in de kosten. Daarom kunnen diensten of producten vaak goedkoper aangeboden worden. Ook wordt het bespaarde geld gebruikt om distributeurs of consultants te betalen én om distributeurs en consultants te werven en op te leiden. Voor de duidelijkheid: traditioneel gaat een product van de fabrikant naar de groothandels, die het op hun beurt weer bij kleinhandels brengen alvorens de eindgebruiker in beeld komt.
Aanbrengen en opleiden
Deze vorm van marketing gaat uit van het principe dat distributeurs zelf de producten of diensten binnen hun netwerk promoten en dat netwerk dat ook weer doet. Deze wijze van marketing maakt dus nadrukkelijk gebruik van ‘mond-tot-mond’ reclame. Het is financieel aantrekkelijk om samen te werken met een bedrijf. Zo krijg je vaak een directe verkoopcommissie zoals je ook beloond wordt als jij mensen voordraagt of introduceert die ook weer mee willen werken. Het is zelfs zo dat je een percentage krijgt van de verkopen die mensen die jij voorgedragen hebt voor hun rekening nemen. Hoe meer mensen je dus aanbrengt en opleidt, hoe meer je zelf kunt verdienen.
Draait om product of dienst
Overigens is deze manier van marketing iets anders dan het verboden piramidesysteem. Bij een piramidesysteem breng jijzelf geld in en wordt geld betaald als je een nieuwe medewerker binnenbrengt. Daar draait het dus veel minder om het verkopen van een product. Bij goede marketing draait het juist wél om product of dienst en kun je dus alleen geld verdienen als je dienst of product weet te verkopen. Ook bij het aanbrengen van nieuwe medewerkers moet het aanbod van een onderneming centraal staan. Voor het aanbrengen krijg je geen geld, er is wél financieel gewin mogelijk door die medewerker te helpen bij het halen van afgesproken targets. Je zou kunnen zeggen dat je dus beloond wordt om een nieuwe medewerker te helpen en op te leiden. En hoe beter jij dat doet, hoe groter de kans is dat zij geld voor jou gaan verdienen.
Eerst tijd, dan geld
Of je rijk wordt van deze vorm van marketing? Niet direct, maar het kan wel . Een en ander hangt ook af van het soort product of dienst waarmee je aan de slag gaat. Gaat het om luxe producten of om producten die elke dag opnieuw gebruikt worden? Met andere woorden, hoe gemakkelijk is het product te verkopen? Van eenmalige verkoop wordt niemand rijk, helemaal niet als je bedenkt hoeveel tijd je er in gestoken hebt. Besef altijd dat een tevreden klant goud waard is. Een tevreden klant zal op zijn of haar beurt namelijk weer reclame voor jou maken. Belangrijk is vooral te beseffen dat deze manier van marketing in eerste instantie vooral veel tijd kost en het pas later eventueel geld kan opleveren.
Houd jij ervan om in vrijheid te werken? Ben je bereid om, b.v. naast je bestaande baan, tijd te investeren, jezelf te ontwikkelen en de vaardigheden te leren die nodig zijn om die vrijheid aan te kunnen? Ga er dan voor om je dit concept eigen te maken en neem hier contact met ons op! Alles wat je aandacht geeft groeit! Ik wens je heel veel groei!
Wil je meer weten over de mogelijkheden van netwerkmarketing?
Lees dan deze ultieme gids voor netwerkmarketing; 37 topverdieners delen hun best bewaarde geheimen!
Je kan ook op de groene button klikken. Vul je gegevens in en wij zullen dan contact met je opnemen om de mogelijkheden nader toe te lichten.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!